A Magyar Nemzeti Bank Pénzmosás vizsgálati főosztálya idén második alkalommal tartotta éves piaci konzultációját, amelyen a FBAMSZ is részt vett. A rendezvényen bemutatták a friss felügyeleti tapasztalatokat, a szervezetek kockázati besorolásainak változásait és a közeljövőben várható, jelentősen bővülő adatszolgáltatási kötelezettségeket.
Idén második alkalommal, 2025. november 19-én tartotta éves piaci konzultációját a Magyar Nemzeti Bank Pénzmosás vizsgálati főosztálya. A rendezvényen – melyen Papp Lajos Elnök vezetésével a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége is képviseltette magát – a főosztály vezető munkatársai tartottak előadásokat, melyek részben az elmúlt időszak felügyeleti tapasztalatait, részben pedig a közeljövőben várható változásokat mutatták be.
Az elmúlt év során a Felügyelet nem változtatott azon az alapvető elven, hogy a felügyelés stratégiája a különböző szervezetek ML/TF[1] kockázatainak értékelésén alapul. Majd minden kategóriában változott azonban maga a besorolás, így például a korábban kevésbé jelentős kategóriából számos szervezet került egy szinttel feljebb, a mérsékelten jelentős kategóriába. A kockázati besorolás talán legfontosabb szerepe, hogy az egyes szervezetek ennek megfelelően számíthatnak a főosztály ellenőrzésére. Biztosan bekövetkező, rendszeres ellenőrzésre csak a nagyon jelentős és a jelentős kockázati kategóriákba sorolt szervezeteknek kell számítaniuk (bármely szervezet igényelhet egyébként tájékoztatást a saját besorolásáról az aml@mnb.hu e-mail címen). Az átlagos biztosításközvetítői tevékenység vélhetőleg a legkevésbé kockázatos kategóriák valamelyikébe sorolja az adott szervezetet, de azért ezt számos további körülmény befolyásolhatja, így például a tényleges tulajdonosi viszonyok tisztázatlansága növelheti a kockázatot.
Az elmúlt időszak vizsgálati tapasztalatai kapcsán elhangzott, hogy a legtöbb problémát az ellenőrzött szervezetek saját belső kockázatértékeléseinek hibái, hiányosságai jelentették (mivel – a korábbi „rule based” jellegűhöz képest – új típusú szabályozás egyre jobban erre alapul). Negatív tapasztalatokról, romló tendenciákról számoltak be a határozatok nyomon követése kapcsán, bár ehhez az is hozzátartozik, hogy a határozatok jóval több konkrét kötelezést tartalmaznak, mint a korábbi évek MNB végzései.
A jövőre nézve nagyon hangsúlyos információ, hogy az egyedi vizsgálatok mellett – részben azok helyett – egyre nagyobb szerepet kap az ún. folyamatos felügyelés, ami lényegileg azt jelenti, hogy felügyelt szervezeteknek a korábbiakhoz képest több alkalommal kell jóval több adatot szolgáltatniuk, ebben legnagyobb szerep a legutóbbi Pmt. módosítással létrehozott kijelölt felelős vezetői tisztséget betöltő személyekre fog hárulni.
A jövő tehát ezen a téren is a „big data” irányába mutat, s ez nem is feltétlenül a magyar hatóság újítása, a rövidesen alkalmazandóvá váló új AML[2] rendelet és az új uniós hatóság, az AMLA[3] munkába lépése is ebbe az irányba fog hatni. Reményeink szerint az alacsonyabb kockázati besorolású szervezeteket ez kevésbé érinti talán, de ezt ma még nem lehet pontosan megjósolni, nem árt tehát, ha a biztosításközvetítők is felkészülnek arra, hogy a jövőben (már 2026-tól) a jelenleginél akár jelentősen több adatszolgáltatási kötelezettségük lesz az MNB felé ML/TF területen.
A konzultáción a főosztály képviselői felhívták a figyelmet az MNB tavaly – 3/2024. (V.24.) számon – megjelentetett, „AML Officer” ajánlására, a Felügyelet eddigi ellenőrzései azt mutatták, hogy a felügyelt szervezetek még nem építették be kellően működésükbe az ebben lévő elvárásokat, melyek közül a legfontosabbakat a rendezvény ezen részében viszonylag részletesen ismertették is. Hasonló részletességgel került sor a belső kockázatértékelés kapcsán megfogalmazott felügyeleti követelmények bemutatására is.
A konzultáció utolsó részében a főosztály vezetői arról adtak tájékoztatást, hogy Magyarország készül a MONEYVAL[4] országértékelés újabb (6.) körére, ez nagyon jelentős adatszolgáltatási kötelezettséggel jár, ami adott esetben a felügyelt szervezetek részére is feladatot jelenthet (amennyiben az MNB ezzel összefüggésben adatot igényel tőlük).
AML/CFT Konzultáció oktatási anyagai:
AML/CFT Konzultáció_20251119
Kockázatértékelés checklist
Compliance officer ajánlás checklist
[1] *ML/TF kockázat: pénzmosási/terrorizmus finanszírozási (money laundering/terrorism financing) kockázat
[2] AML: anti-money laundering
[3] AMLA: Authority for Anti-Money Laundering and Countering the Financing of Terrorism
[4] MONEYVAL: Committee of Experts on the Evaluation of Anti-Money Laundering Measures and the Financing of Terrorism, az Európai Tanács állandó felügyeleti szerve