A télies időben máris újabb kátyúk ezrei az utakon

A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) bemutatja a legfontosabb buktatókat, egyben felhívja a figyelmet arra, hogy továbbra sem késő az idei szezonban megkötni egy kátyúbiztosítást.

Közzététel dátuma:

A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) bemutatja a legfontosabb buktatókat, egyben felhívja a figyelmet arra, hogy továbbra sem késő az idei szezonban megkötni egy kátyúbiztosítást.

Kihez tudunk fordulni?
Magyarország különböző útszakaszait különböző szervezetek kezelik. Az alábbi táblázat segít eligazodni abban, hogy a kátyúkár helyszínétől függően hová fordulhatunk kárigényünkkel:

Hogyan igazoljuk a kárt?
A káresemény megtörténtét a kárigénylőnek kell igazolnia. Ha ez a bizonyítás nem egyértelmű, az adott útszakasz kezelője visszautasíthatja a kártérítést. (Becslések szerint az igények 40-50 százalékának ez a sorsa.) Ennek esélyét a következő lépésekkel csökkenthetjük:
1. Készítsünk fényképet a kátyúról és a sérülésről is, emellett ne feledkezzünk meg róla, hogy a helyszín is beazonosítható legyen a képeken!
2. Komolyabb kár esetén ragaszkodjunk a rendőri jegyzőkönyvhöz, egyéb esetekben a helyszínen tartózkodók közül próbáljunk tanúkat szerezni.
3. A fényképekre célszerű a méretek érzékeltetésére egyértelműen beazonosítható tárgyakat (gyufásdoboz, golyóstoll, stb.) helyezni, természetesen ideális esetben mérőszalag is kéznél lehet.

A visszautasítás további okai
A beazonosíthatóság hiánya mellett az útkezelők a legtöbbször az alábbi indokokkal utasítják vissza a kártérítési igényeket:
1. A károsodott jármű az engedélyezettnél gyorsabban haladt
2. Figyelmeztető tábla jelezte az úthibát
3. A vezető elhajtott a helyszínről – utólag már nehéz hitelesen dokumentálni, illetve megfelelő tanúkat, hatósági jegyzőkönyvet szerezni

Milyen biztosítás jó kátyúkárok ellen?
„Az igazi kátyúszezon még előttünk áll, hiszen minden évben legalább áprilisig tart eltüntetni a téli fagyok okozta útkárokat – magyarázza Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. – Ezért most még semmiképpen nem késő kátyúbiztosítást kötni.”

A kátyúbiztosítás előnye, hogy az ügyfélnek nem az adott útszakasz kezelőjével kell a kártérítést intéznie: a biztosító kifizeti az autós kárát, és a számlát utólag rendezi el felelős szervvel. A bizonyíthatóság természetesen a biztosító felé is fontos követelmény.

A kátyúbiztosítás önállóan is köthető már, de több biztosító kátyú- és defektbiztosítási szolgáltatását a kötelező biztosítás kiegészítő elemeként, kedvezményesen is biztosítja. Fontos kiemelni, mert sokan nem gondolnak rá: a casco nem helyettesíti a kátyúbiztosítást, mivel a kátyúkárok összege általában az önrészhez hasonló mértékű.

HÁTTÉRINFORMÁCIÓ:
Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ)
A szövetség 1991-ben 13 alkuszcég elhatározásából jött létre, jelenleg 93 taggal és 2 pártoló taggal rendelkezik. E tagok a teljes alkuszi piac teljesítményének mintegy 60 százalékát biztosítják, az általuk közvetített és kezelt állomány alapján ma a szervezet az ország második legnagyobb biztosítótársasága lehetne. A FBAMSZ célja a szakmai érdekvédelem mellett az alkuszi tevékenység önszabályozása, szakmai és etikai hátterének kialakítása, az alkuszok oktatásáról, szakmai felelősségbiztosításáról történő gondoskodás, valamint a részvétel a biztosítási alkuszokra vonatkozó jogszabályok kialakításában. A szövetség 1993 óta tagja a biztosításközvetítők európai szervezetének (BIPAR), és kapcsolatban áll más országokban működő szövetségekkel is.

A FBAMSZ az egységes arculat kialakításával, a szakmai érdekvédelmi munka erősítésével, a képzés és tudásszint színvonalának emelésével arra törekszik, hogy a biztosítási piacon az alkuszok számára kivívja az őket megillető rangot és helyet.

TOVÁBBI INFORMÁCIÓ:
Varga Péter
Target Communications
Tel.: +3630 328 7186; e-mail: varga@targetcom.hu